از اونجایی که بیشتر کسانی که کلاسپد دارن از وجود برنامه CPLua خبر ندارن، در اینجا سعی میکنیم کمی با این برنامه آشنا بشیم.
CPLua یک زبان برنامهنویسی هست که برنامههاش رو هم روی کلاسپد و هم روی کامپیوتر میشه نوشت و به کلاسپد انتقال داد. فرقش با برنامهی Program خود کلاسپد این هست که زبان برنامه نویسیش Lua هست که خیلی قدرتمندتر از بیسیک کلاسپد هست. در ضمن سرعت بسیار بالایی هم داره و تابعهای فراوانش امکان نوشتن برنامههای پیشرفته و بازی رو میدن.
همچنین با استفاده از کتابخانهی LNA میشه کارهای رسم نمودار و آنالیز عددی انجام داد که برای خیلی از بچههای مهندسی مفیده. انشاءالله سعی میکنم کمی از دانش ناقص خودم رو در مورد این برنامه در اختیارتون بگذارم.
نصب برنامه
اول باید از اینجا دونلودش کنید. بهتر هست نسخه 0.9E رو که یه خورده پایینتر نوشته شده دانلود کنید. فایل PDF هم که میبینید آموزش انگلیسی زبان Lua هست که دانلودش کنید و مرجع اصلی برای یادگیری زبان Lua همون هست. فایلها رو از حالت فشرده خارج کنید.
برای نصبش روی کلاسپد اگر کلاسپدتون 300 هست باید نرم افزار ClassPad Add-in Installer رو از قسمت Add-in Software زیر ClassPad 300/330 series در سایت دانلود کاسیو دانلود و نصب کنید، بعد اون رو اجرا کنید. توی کلاسپدتون وارد برنامهی Communication شوید و گزینهی Link -> Install -> Add-in >Add-in App -> OK بزنید. بعد توی اون نرمافزاره روی کامپیوتر Add-in -> Application رو انتخاب کنید و فایل CPLua.cpa را باز کنید تا نصب بشه.
اگر کلاسپد 330 و کلاسپد منجر 3 یا FA-CP دارید میتونید اول توی برنامه Communication گزینهی Link -> Install -> Add-in >Add-in App -> OK رو انتخاب کنید بعد توی حالت Exchange Window توی کامپیوترتون روی کلاسپدتون توی ستون سمت چپ رایتکلیک کنید و Install Add-in بزنید. بهرحال آموزش کامل نصب برنامه توی http://www.classpad.ir/learning هست (مقالههای آموزش ClassPAd Manager 1 و 2 و 3).
حالا برنامهنویسی
بعد از نصب برنامه، روی آیکنش توی منوی کلاسپد کلیک میکنیم و وارد برنامه میشیم. با کلیک روی New File یک فایل جدید ایجاد و باز میشه. دکمهی Keyboard کلاسپد رو میزنیم تا کیبورد برنامه بیاد. برنامهمون رو باید توی این محیط بنویسیم و بعد منوی Run رو یزنیم تا اجرا بشه. پیشنهاد میکنم با استفاده از منوی /*\ گوشهی کلاسپد گزینهی Keyboard را روی Small قرار بدید تا کیبرد محیط مناسب تر بشه.
در ضمن میتونید برای مثال های زیر از نسخه ویندوزی برنامه هم استفاده کنید فقط باید همونجا Link to CPVC.dll رو باز کنید تا فایل CPVC.dll دانلود بشه و اون رو توی همون پوشه ای که دانلود کردید بگذارید و با دابل کلیک روی CPLua.exe برنامه رو اجرا کنید.
برنامه نویسی ترس ندارد!
از اینجا به بعد قراره همهش برنامه بنویسیم. اگر یک زبان برنامهنویسی دیگر از قبل بلد هستید خیلی خوبه ولی در اینجا سعی میکنم چیزا رو ساده توضیح بدم. به هرحال اگر میخواید برنامهنویسی رو خیلی حرفهای تر کار کنید بهتره از همون PDF بالا یا کتابهای برنامهنویسی زبونایی مثل Python استفاده کنید.
یه برنامه عبارت هست از یه سری دستورات که پشت سر هم نوشته میشوند. هر دستور هم برای انجام یه کار خاص هست مثلاً نمایش یه متن روی صفحه، گرفتن عدد از کاربر، اعمال ریاضی مثل جمع و تفریق و سینوس، تعریف مجموعه و ماتریس، نمایش یه دایره روی صفحه گرافیکی و... بعضی دستورات هم برای تکرار بعضی قسمتهای برنامه هستند.
به عنوان اولین برنامه، تایپ کنید: (علامت " در صفحه کلید کلاسپد با shift+\ و در صفحه کلید Small با shift+5 تایپ میشه)
print("Hello")
به print در کد بالا میگویند «تابع» و خیلی شبیه همون توابع ریاضی هست که با اونها آشنا هستید. این تابع هرچیزی رو که درون پرانتزهای روبروش بیاد روی صفحه نشون میده. این پرانتزها اجباری هستند (البته در حقیقت در بعضی موارد مثل همین میشه پرانتز نگذاشت ولی فعلاً برای سادگی میگوییم اجباری هستند) و تابع print هرچیزی رو که درون اون نوشتهبشه نشون میده.
حالا یه مثاال دیگه:
print(2+2)
طبیعی است که ما فقط به عبارتهای سادهی ریاضی نیاز نداریم. بعضی وقتها متغیرهایی داریم که میخواهیم آنها را توی فرمول قرار بدیم. در این گونه مواقع متغیرها را از قبل «تعریف» میکنیم و بعداً اونها رو توی برنامه استفاده میکنیم. مثل این:
x=10 y=30 print(x*y/2) print(x^y)
میتونیم مقادیر x و y رو در خطوط اول و دوم تغییر بدیم و با Run کردن برنامه نتیجه رو ببینیم.
نکتهی قابل توجه اینه که در اولین کد ما متن Hello را داخل «دابل کوتیشن» یا همون علامت " گذاشتیم ولی عبارات ریاضی رو داخل این علامت نمیگذاریم. چیزهایی که داخل علامت "..." قرار میدیم «رشته» نام دارند و دقیقاً در خروجی نشان داده میشوند. هر وقت میخواهیم متن را نمایش بدیم باید داخل رشته بگذاریم وگرنه متن با متغیر اشتباه میشود. به عنوان مثال کد زیر را اجرا کنید تا ببینید فرق دستور اول و دوم چیه:
print(2+2) print("2+2")
x = 10 print("x") print(x)
x=input() y=input() print(x+y)
پرانتزهای جلوی input کاملاً اجباری هستند و در صورتی که اون رو نگذاریم در خطوط بعدی برنامه Error میدهد. بعدا در این مورد توضیح میدهیم.
البته در این شکل استفاده از input یک خطا هم داریم که آن را بعدا توضیح میدیم. در ضمن میتوانید اگر مایل بودید داخل پرانتزهای input پیغامی را به کاربر نشان دهید.
به عنوان یه مثال پیشرفته تر برنامهای را مینویسیم که طول و عرض یک مستطیل را گرفته و محیط و مساحت آن را حساب کند. با استفاده از منوی File -> New فایل جدیدی را ایجاد میکنیم و کد زیر را مینویسیم:
x = input( "Length:" ) y = input( "Height:" ) m = (x+y)*2 s = x*y print( "Mohit:" , m ) print( "Masahat:" , s )
در دو خط بعد محیط و مساحت را محاسبه کردیم و به ترتیب داخل دو متغیر به نام های m و s ریخته ایم تا بعدا به کاربر نشون بدهیم.
در دو خط بعد دو دستور print داریم که آنها هم فرق کردهاند. دستور print یک خاصیت مفید داره و اینه که میتونیم چیزهایی رو که میخوایم توی یک خط نشون داده بشوند داخل پرانتزش با استفاده از کاما , از هم جدا کنیم. بنابراین print اول ابتدا متن «Mohit:» رو نشون میده و جلوی اون مقدار m رو چاپ میکنه. دستور print دوم هم Masahat: و بعد مقدار s رو چاپ میکنه. فاصله گذاریهای کد فوق فقط برای خواناترشدن بوده و اختیاری است و شما میتونید این قدر فاصله نگذارید.
ظاهراً طول مطلب خیلی طولانی شد و همین قدر بسه. انشاءالله «جلسه» بعد دستورات شرطی و توابع ریاضی و الحاق رشته و شکل درست دستور input رو یاد میگیریم (نوشتم اینجا یادم نره!)